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- PublicationContent-specificity of teachers’ judgment accuracy regarding students’ academic achievementTeachers’ accuracy in judging students’ achievement is often assumed to be a general ability of teachers. Based on this assumption, teachers should be at least consistent in their accuracy across different content domains within a school subject. Yet, this assumption has rarely been investigated empirically so far. Data from 54 mathematics teachers (N = 1170 students) and 55 language teachers (N = 1255 students) were analysed using a Bayesian multivariate multilevel modelling approach. Results indicate that latent accuracy measures across content domains indeed are substantially correlated within both investigated subjects, but may still be considered to represent different dimensions.
4 5 - Publication„Denn sie wissen nicht, was sie können …!“ Die Qualität der Performanzen von angehenden Sportlehrkräften als Verzerrer der SelbstbeurteilungIn der Kompetenzdiagnostik von angehenden Sportlehrkräften nimmt die Selbstbeurteilung einen prominenten Stellenwert ein. Bislang liegen jedoch keine Studien vor, mit Hilfe derer die Datenqualität von Selbstbeurteilungsverfahren bei angehenden Sportlehrkräften quantifiziert wurde. Dies erscheint als problematisch, denn so wird nicht klar, ob in Selbstbeurteilungsverfahren absichtliche oder unabsichtliche Einschätzungsverfälschungen wirksam werden. Befunde weisen diesbezüglich darauf hin, dass Inkompetente aufgrund ihres Nichtwissens oder Nichtkönnens die Qualität ihrer Performanzen im Vergleich zur objektiven Leistung überschätzen bzw. Kompetente sich unterschätzen. In der vorliegenden Studie wurde untersucht, ob sich dieser kognitive Verzerrungseffekt bei angehenden Sportlehrkräften nachweisen lässt. Dabei beurteilten angehende Sportlehrkräfte aus den zwei Untersuchungsgruppen der Kompetenten (n = 13) bzw. der Inkompetenten (n = 10) mittels Videovignetten die eigene feedbackbezogenen Performanzen. Die Mittelwerte der beiden Untersuchungsgruppen wurden mit denjenigen eines intersubjektiven Fremdbeurteilungsverfahrens (Expertinnen- und Expertenrating) verglichen. Die Ergebnisse zeigen auf, dass die Inkompetenten ihre feedbackbezogene Performanz im Vergleich zum intersubjektiven Fremdurteil deutlich über- und sich die Kompetenten unterschätzten. Die Befunde weisen u. a. auf die hohe Bedeutsamkeit objektiver bzw. intersubjektiver kompetenzdiagnostischer Verfahren hin, womit der Bezug zur performativen Ebene der angehenden Sportlehrkräfte hergestellt wird.
- PublicationDie Bedeutung der Leistungserwartung von Lehrpersonen für die Mathematikleistungen von Schülerinnen und SchülernSchulische Leistungen werden durch zahlreiche Determinanten beeinflusst. Neben kognitiven und familiären Faktoren auf Seiten der Schülerinnen und Schüler spielt die Lehrperson eine maßgebliche Rolle für den Schulerfolg. In diesem Beitrag wird die Relevanz der Leistungserwartung von Lehrpersonen auf die schulische Leistung geprüft. Dabei werden individuelle Schülerinnen- und Schülermerkmale (soziale Herkunft, Vorwissen) sowie das Professionswissen von Lehrpersonen kontrolliert. Im Rahmen einer vom Schweizerischen Nationalfonds unterstützten Längsschnittstudie wurden Daten von 28 Primarlehrpersonen und 509 Schülerinnen und Schülern erhoben. Die Ergebnisse weisen auch unter Kontrolle des Professionswissens einen positiven Zusammenhang zwischen der Leistungserwartung von Lehrpersonen und der Mathematikleistung von Schülerinnen und Schülern nach. Nach Berücksichtigung der Leistungserwartung von Lehrpersonen reduziert sich der Zusammenhang der sozialen Herkunft mit der Schülerinnen- und Schülerleistung. Diese Befunde bestätigen die Bedeutung der Leistungserwartung von Lehrpersonen für schulische Lernprozesse und werden vor allem unter dem Aspekt der Chancengerechtigkeit diskutiert.
2 4 - PublicationDo they intend to stay? An empirical study of commercial apprentices’ motivation, satisfaction and intention to remain within the learned occupation(Springer, 2016)
;Forster-Heinzer, Sarah ;Holtsch, Doreen ;Rohr-Mentele, SiljaEberle, Franz - PublicationFormative assessment in mathematics: Mediated by feedback’s perceived usefulness and students’ self-efficacy(Elsevier, 2019)
;Rakoczy, Katrin ;Pinger, Petra; ;Klieme, Eckhard ;Schütze, BirgitBesser, Michael1 4 - PublicationKindergarten educators' affective-motivational dispositions: Examining enthusiasm for fostering mathematics in kindergarten(Taylor & Francis, 2021)
; ;Leuchter, Miriam ;Dunekacke, Simone ;Heinze, Aiso ;Lindmeier, Anke; ;Meier, Anuschka ;Seemann, Selma ;Wullschleger, AndreaMoser Opitz, Elisabeth10 6 - PublicationLängsschnittliche Messung numerischer Kompetenzen von Kindergartenkindern: Analysen zur Messinvarianz am Beispiel des Tests TEDI-MATH(Hogrefe Verlag, 2021)
; ;Grob, Urs ;Heinze, Aiso ;Leuchter, Miriam ;Lindmeier, Anke; Opitz Moser, ElisabethWird ein Instrument für längsschnittliche Messungen eingesetzt, muss es zusätzlich zu üblichen messtheoretischen Anforderungen die Voraussetzung zeitbezogener Messinvarianz erfüllen. Dies ist für die Erfassung numerischer Kompetenzen im Kindergartenalter aufgrund des hohen Entwicklungstempos herausfordernd. Ziel des vorliegenden Beitrags ist, anhand einer Stichprobe von 894 Kindergartenkindern aus der Schweiz (n = 523) und Deutschland (n = 371) zu untersuchen, ob auf Grundlage des TEDI-MATH-Itempools die Entwicklung numerischer Kompetenzen von Kindergartenkindern reliabel und unverzerrt erfassbar ist. In einer Skalierung mittels des Raschmodells erwies sich das Instrument nach Ausschluss von 17 Items mit zeitbezogenen differenziellen Itemfunktionen (DIF) als überzeitlich reliabel. Eine anschließende CFA zeigte jedoch auf, dass die faktorielle Struktur zwar theoriekonform, über die Zeit jedoch nicht vollständig strukturstabil war. Zudem wies das gekürzte Instrument DIF auf Ebene der Länderteilstichproben auf: Diese Unterschiede könnten durch unterschiedliche Kindergarten-Förderkonzepte in den Ländern bedingt sein, was bereits für das Kindergartenalter die Frage der Kontextabhängigkeit von Leistungsmessungen aufwirft.6 5 - PublicationLearner-generated graphic representations for word problems: An intervention and evaluation study in gradeThe use of written or graphic representations is essential in mathematics. Graphic representations are mainly used and researched as instruments for problem solving. There is a gap in research for interventions that use learner-generated graphic representations as documents for reflection processes for promoting the development of children’s graphic representation competences. This is the focus of the study presented here. The study examines to what extent such an intervention has an effect on how the children take into account a mathematical structure in their self-generated graphic representations, how they ensure a mathematical matching with the word problem, and what degree of abstraction they choose. Additionally, the effect on the solution rates is investigated. The results show that children in the intervention group more frequently pay attention to a mathematically appropriate structure, compared with children in the control groups. This result is statistically significant. At the same time, children keep the degree of abstraction relatively constant. Solution rates improve continuously, but the difference is not significant. (Verlag)
3 3 - PublicationLearning through play – pedagogy and learning outcomes in early childhood mathematics(Taylor & Francis, 2018)
; ;Hauser, Bernhard ;Stebler, Rita; Whilst research underlines the importance of early mathematics in kindergarten, practitioners need effective and innovative approaches to pedagogy. Currently, very different approaches are deployed from an instructional, educator-led approach based on training programmes to a play-based approach. This intervention study examines the effects on the mathematical competency of these two pedagogies. Thirty-five kindergarten educators and 324 six-year-old children were randomly assigned to either a training programme, a play-based approach with card and board games or to the control group. Educators’ views on the interventions were gathered in semi-structured interviews. The results indicate higher learning gains overall for the play-based approach. Differentiated effects were found as tendencies: children with low competencies tend to gain more from training programmes compared to no intervention; children with high competencies gain more from the play-based approach than the training. Educators evaluated the play-based intervention with card and board games as better suited to children’s diverse needs.9 5 - PublicationMechanisms mediating the relation between reading self-concept and reading comprehensionReading self-concept is an important predictor of reading comprehension and vice versa. However, the mechanisms that are at work in this relation have yet to be identified. In line with the self-enhancement approach, we propose that in the reading domain, amount of reading, book choice (text difficulty and book length), and intrinsic reading motivation should function as mediating variables in the relation between reading self-concept and reading comprehension. We tested this hypothesis with longitudinal data gathered from N?=?405 German students in Grades 7, 8, and 9. The results showed that reading self-concept had a positive effect on reading comprehension, intrinsic motivation, book length, and amount of reading. However, indirect paths between reading self-concept and reading comprehension were found only for intrinsic motivation, not for amount of reading or book choice. The results are discussed in the context of students’ reading comprehension development, and consequences for research and education are derived.
- PublicationMigration und Bildungsarmut: Übertrittsrisiken im Schweizer BildungssystemDer Artikel untersucht Bildungsarmut im Schweizer Schulsystem dahingehend, ob sich auftretende Unterschiede nach Migrationshintergrund bei Übertritten im Sinne von Chancengerechtigkeit durch Schulleistungen erklären lassen oder ob Residualeffekte im Sinne allfälliger Diskriminierung auftreten. Während beim Übergang Primar-Sekundarschule keine Effekte erkennbar sind, zeigen sich solche beim (Nicht-)Übertritt in die nachobligatorische Ausbildung zu Ungunsten südosteuropäischer Herkunftsgruppen.
- PublicationModelling early childhood teachers’ mathematics-specific professional competence and its differential growth through professional development: An aspect of structural validity(Taylor & Francis, 2020)
;Lindmeier, Anke M. ;Seemann, Selma; ;Wullschleger, Andrea ;Dunekacke, Simone ;Leuchter, Miriam; ;Moser Opitz, ElisabethHeinze, AisoResearch on teacher knowledge has been criticised for taking too narrow a view on expertise. Therefore, teacher competence frameworks have been developed that are closely related to professional demands. Their practice-oriented conceptualisations have led to innovative measures with situative demands. However, there is still a lack of knowledge on whether these frameworks are actually suited to map teacher growth. This study investigated whether two components of teacher competence, Action-related (AC) and Reflective Competence (RC), can be differentially fostered through specific interventions in early childhood mathematics education. We designed two professional development programmes with a focus on AC and RC and implemented them in a randomised controlled experiment with 170 teachers. Overall, we found that AC, RC, and professional knowledge were sensitive to interventions with different change profiles. Although our hypotheses were only partially supported, the results can be seen as evidence regarding the distinctness of competence and knowledge components. (Verlag)2 7 - PublicationPädagogisch-psychologisches Wissen aus Sicht der Berufs- und Wirtschaftspädagogik: Bestandsaufnahme und Überlegungen zur Weiterentwicklung des Konstrukts(Springer, 2017)
;Helm, ChristophHoltsch, DoreenDer Fokus der berufs- und wirtschaftspädagogischen Forschung lag in jüngster Zeit vor allem auf der Erforschung des fachlichen und fachdidaktischen Wissens von Lehrpersonen. Dabei wurden wesentliche Facetten professioneller Handlungskompetenz untersucht. Obwohl pädagogisch-psychologisches Wissen als bedeutsame Facette professioneller Kompetenz von Lehrpersonen betrachtet wird, gibt es in der Berufs- und Wirtschaftspädagogik kaum theoretisch-konzeptionelle Überlegungen oder empirische Befunde zum Konstrukt pädagogisch-psychologisches Wissen. Diesem Desiderat widmet sich der Beitrag, indem das Konstrukt für die Berufs- und Wirtschaftspädagogik eingegrenzt wird. Dazu werden im ersten Schritt bisherige Befunde zum pädagogisch-psychologischen Wissen aus der berufs- und wirtschaftspädagogischen Forschung in einem Literaturreview systematisiert und bezüglich berufsbildungsspezifischer Aspekte analysiert. Darauf aufbauend stellen wir im zweiten Schritt Überlegungen zur Operationalisierung des pädagogisch-psychologischen Wissens in der Berufsbildung zur Diskussion. Konkret wird ein Modell erarbeitet, das Wissenstypologien und Berufsbildungsspezifika, die aus der für die Berufs- und Wirtschaftspädagogik charakteristischen Merkmale der Lehr-Lern-Prozesse an verschiedenen Lernorten (insbesondere Berufsschule und Betrieb) resultieren, vereint. Aus diesem Modell leiten wir Empfehlungen für die Instrumentenentwicklung zur Erfassung des pädagogisch-psychologischen Wissens in der Berufs- und Wirtschaftspädagogik ab.1 7 - PublicationSensitivity of test items to teaching quality(Elsevier, 2019)
;Naumann, Alexander ;Rieser, Svenja; ; Hartig, JohannesInstructional sensitivity is the psychometric capacity of tests or single items of capturing effects of classroom instruction. Yet, current item sensitivity measures’ relationship to (a) actual instruction and (b) overall test sensitivity is rather unclear. The present study aims at closing these gaps by investigating test and item sensitivity to teaching quality, reanalyzing data from a quasi-experimental intervention study in primary school science education (1026 students, 53 classes, Mage?=?8.79 years, SDage?=?0.49, 50% female). We examine (a) the correlation of item sensitivity measures and the potential for cognitive activation in class and (b) consequences for test score interpretation when assembling tests from items varying in their degree of sensitivity to cognitive activation. Our study (a) provides validity evidence that item sensitivity measures may be related to actual classroom instruction and (b) points out that inferences on teaching drawn from test scores may vary due to test composition.1 4 - PublicationShared reading for valuing diversity and fostering language acquisitionIt is not unknown that children with a migration background often have fewer chances for a successful school career. Traditionally, a lack of skills in the common language is considered the cause of this inequality. Current discussions however offer multidimensional approaches and emphasise the fact that there are many more factors that account for this development. Nonetheless, good knowledge of the common language does support school success and thus remains an important factor. From an early childhood education perspective, the approach of incorporating language acquisition into it in everyday activities seems to be auspicious. Specific strategies to foster language skill acquisition in children that can be incorporated into everyday activities have been discerned. Among other methods, dialogic book reading is widely accepted as an evidence-based method to support children in enhancing their language skills. As important as the development of a conductive environment for the acquisition of language skills in institutions is the inclusion of the children’s parents into this discussion. One possibility is to encourage parents to invest in the children’s first language. (Verlag)
71 44 - PublicationSupport of students in primary schools: A comparative case study in a selective education system(Taylor & Francis, 2020)
;Merki Maag, Katharina ;Buehlmann, Franziska ;Kamm, Chantal; Emmerich, Marcus