Options
Bleichenbacher, Lukas
Loading...
Title / Degree
Prof. Dr.
ORCID
28 results
Now showing 1 - 10 of 28
- PublicationPrüfen berufsspezifischer Sprachkompetenzen von Lehrpersonen, die Fremdsprachen unterrichten. Projektbericht(Pädagogische Hochschule St.Gallen, 2020)
; ; ;Egli Cuenat, MirjamEisner, Michael - Publication
- PublicationReturning to a new normal: Social and mental adaptation of study abroad returnees during the first wave of the COVID-19 pandemic(John Benjamins, 2023)
;Heinzmann, Sybille; ; ; ;Heinzmann, Sybille; ; - PublicationMehrsprachigkeitsdidaktik als Chance fu?r die zweite schulische Fremdsprache Französisch: Erkenntnisse aus dem Ostschweizer MICS-Teilprojekt(Pädagogische Hochschule Graubünden, 2018)
; ; - PublicationStudying Abroad During the Outbreak of the COVID-19 Pandemic: Two Case Studies(Dickinson College, 2022)
;Heinzmann, Sybille; ; This contribution discusses two case studies that illustrate the experiences of mobility students who were studying abroad during the first outbreak of COVID - 19. The case studies have emerged from a larger longitudinal, mixed - method study, which included a n interview study with six international students planned for spring 2020. Due to the COVID - 19 pandemic, all participants had to terminate their stay early. Hence, the original interview study was adapted to focus on the impact of COVID - 19 on students' soc ial contacts, linguistic practices , and emotional well - being in these exceptional circumstances. In the present contribution, we understand study abroad as a rite of passage, an important time in the life of young adults, and we draw on insights from previ ous research on educational travels with transformative potential to make sense of the students' differing reactions to their early return - PublicationEntwicklung sprachenübergreifender curricularer Elemente für die Ausbildung von Sprachenlehrpersonen Sek I (Zweite, überarbeitete Auflage)(Pädagogische Hochschule St.Gallen, 2019)
; ; ;Heinzmann, Sybille; Annen, Martin - Publication
1 9 - PublicationAufbau berufsspezifischer Sprachkompetenzen in der Aus-und Weiterbildung zur Fremdsprachenlehrperson. Beiträge zur Lehrerinnen-und Lehrerbildung(Schweizerische Gesellschaft für Lehrerinnen- und Lehrerbildung, 2016)
;Egli Cuenat, Mirjam; ; ;Klee, PeterDer vorliegende Beitrag beschreibt einen innovativen Ansatz zur Förderung berufsbezogener Sprachkompetenzen von Fremdsprachenlehrpersonen in der Schweiz. Grundlage dafür sind die berufsspezifischen Sprachkompetenzprofile für die Primarstufe und die Sekundarstufe I, welche anhand einer sprachlichen Bedarfsanalyse erarbeitet wurden. Nach einer Situierung der Thematik in der aktuellen Forschungsliteratur sowie im Schweizer Bildungskontext werden Aufbau und Entstehung der Profile erläutert und die Resultate einer Befragung von Lehrpersonen zur deren Praxisrelevanz zusammengefasst. Anschliessend werden anhand von Beispielen mögliche didaktische Umsetzungs- und Implementierungsformen der Profile skizziert. This paper describes an innovative approach to promote language skills of foreign language teachers in Switzerland. The approach is based on the profession-related language competence profiles for foreign language teachers in primary and lower secondary education, which were developed on the basis of a linguistic needs analysis. After situating the subject in both the current state of research and the Swiss educational context, the structure and the development of the profiles are briefly described and the results of a survey of teachers regarding their practical relevance are summarized. Then, possible instances of didactic implementation of the profiles are outlined and illustrated with concrete examples.2 5 - PublicationForum Langues 2013: L’apprentissage des langues au degré primaire et le passage au degré secondaire I Comment soutenir concrètement la mise en oeuvre maintenant que les conditions structurelles sont en place? Rapport faisant suite au Forum Langues du 8 novembre 2013(EDK, 2014)
;Hutterli, Sandra; ; ;Lambelet, AmeliaSchär, Rebecca3 3
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »