Repository logo
  • English
  • Deutsch
  • Log In
    or
    Have you forgotten your password?
Repository logo
  • Publications
  • Projects
  • Research Data
  • People
  • Organizations
  • Collections
  • Statistics
  • English
  • Deutsch
  • Log In
    or
    Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. #Proforis
  3. Publication
  4. Aufbau berufsspezifischer Sprachkompetenzen in der Aus-und Weiterbildung zur Fremdsprachenlehrperson. Beiträge zur Lehrerinnen-und Lehrerbildung
 
Options

Aufbau berufsspezifischer Sprachkompetenzen in der Aus-und Weiterbildung zur Fremdsprachenlehrperson. Beiträge zur Lehrerinnen-und Lehrerbildung

Loading...
Thumbnail Image
Resource type
Journal Article
Status
Published
Recommended form of citation (APA)
Egli Cuenat, M., Kuster, W., Bleichenbacher, L., Klee, P., & Roderer, T. (2016). Aufbau berufsspezifischer Sprachkompetenzen in der Aus-und Weiterbildung zur Fremdsprachenlehrperson. Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung, 34(1), 13–20. https://doi.org/10.18747/PHSG-coll3/id/218
Author(s)
Egli Cuenat, Mirjam
Kuster, Wilfrid orcid-logo
Bleichenbacher, Lukas orcid-logo
Klee, Peter
Roderer, Thomas 
DOI
10.18747/PHSG-coll3/id/218
External Link
https://www.pedocs.de/volltexte/2017/13914/pdf/BZL_2016_1_13_20.pdf
PHSG Organisation name
Institut Sprachliche und Literarische Bildung 
Project(s)
Berufsspezifische Sprachkompetenzprofile für Lehrpersonen für Fremdsprachen 
License Condition
All rights reserved
License
https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
Proforis OA-status
Green OA - published version
Permalink
https://proforis.phsg.ch/handle/20.500.14111/3144
File(s)
 main article: Volltext.pdf (359.32 KB)
  • Details
Topic PHSG
Sprachliche und Literarische Bildung
Subjects
  • Fremdsprachenunterric...

  • berufsbezogene Sprach...

  • Sprachausbildung

  • Lehrpersonenbildung

  • Foreign language teac...

  • language for specific...

  • language training

  • teacher education and...

Fields of Science and Technology (OECD)
Education, general (including training, pedagogy, didactics)
Languages and Literature
General language studies
Abstract
Der vorliegende Beitrag beschreibt einen innovativen Ansatz zur Förderung berufsbezogener Sprachkompetenzen von Fremdsprachenlehrpersonen in der Schweiz. Grundlage dafür sind die berufsspezifischen Sprachkompetenzprofile für die Primarstufe und die Sekundarstufe I, welche anhand einer sprachlichen Bedarfsanalyse erarbeitet wurden. Nach einer Situierung der Thematik in der aktuellen Forschungsliteratur sowie im Schweizer Bildungskontext werden Aufbau und Entstehung der Profile erläutert und die Resultate einer Befragung von Lehrpersonen zur deren Praxisrelevanz zusammengefasst. Anschliessend werden anhand von Beispielen mögliche didaktische Umsetzungs- und Implementierungsformen der Profile skizziert. This paper describes an innovative approach to promote language skills of foreign language teachers in Switzerland. The approach is based on the profession-related language competence profiles for foreign language teachers in primary and lower secondary education, which were developed on the basis of a linguistic needs analysis. After situating the subject in both the current state of research and the Swiss educational context, the structure and the development of the profiles are briefly described and the results of a survey of teachers regarding their practical relevance are summarized. Then, possible instances of didactic implementation of the profiles are outlined and illustrated with concrete examples.
PHSG Organisation name
Institut Sprachliche und Literarische Bildung 
PHSG division (old structure)
PHSG - Institut Fachdidaktik Sprachen
Project(s)
Berufsspezifische Sprachkompetenzprofile für Lehrpersonen für Fremdsprachen 
Funder
Bundesamt für Kultur 
Version
Published Version
Access Rights
Open Access
License Condition
All rights reserved
Rights Holder
Publisher

#Proforis - Pädagogische Hochschule St.Gallen

💻 Tutorials and FAQ on Proforis Sharepoint

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by 4Science

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback